17.12.2013 09:31

https://www.svt.se/plus/artiklar/svarigheter-att-overklaga-p-boter

 

Bara fyra procent får rätt mot p-bolagen

När man väl fått boten är den svår att bli av med

De vinstdrivande parkeringsbolagen kontrolleras av den egna branschorganisationen. Svårigheterna för privatpersoner att överklaga p-böter öppnar upp för ny nämnd.

Artikeltexten fortsätter längre nerHoppa till artikeltexten
Infrastrukturminister Catarina Elmsäter Svärd (M) intervjuas av Åsa Avdic.
Infrastrukturminister Catarina Elmsäter Svärd (M) och Åsa Avdic.

En granskning som Plus gjort visar att det är ytterst få som får rätt mot parkeringsbolagen vid en rättslig tvist. När vi tittat närmare på de domar som rör parkeringsärenden och som meddelats i landets tre största städer under förra året, är det endast sju av totalt 175 ärenden, motsvarande fyra procent, som dömts till fördel för privatpersoner.

Vinstdrivande företag
- De är vinstdrivande företag med ett ekonomiskt incitament att lappa felaktigt och så tillskrivs dom denna höga trovärdighet av domstolarna. Det är orimligt, säger advokat Conny Larsson som är väl insatt i parkeringslagstiftningen.

Han är bekymrad över att domstolarna tenderar att gå på parkeringsbolagens linje.

- Parkeringsvakten har så hög trovärdighet i rätten att denne inte behöver komma ihåg det specifika ärendet. Det räcker med att vakten kan berätta att en böteslapp har skrivits ut för att detta ska vara ett starkt bevis, säger han.

Hellre fria än fälla
Men de parkeringsbolag som Plus varit i kontakt med håller inte med om att de skulle bötfälla felaktigt och hävdar att de hellre friar än fäller när det gäller att lappa felparkerade fordon.

- Vi har en hög medmänsklighet och skriver av ett tusental anmälningar per år, säger Fredrik Westergård som är operativ chef på Europark.

Och även de kommunala parkeringsbolagen anser att det finns tillfällen då de väljer att inte bötafälla.

- Det kan handla om akuta sjukhusbesök eller att biljetten vänt sig och lagt sig upp och ner, säger Stockholms parkerings vd Christian Rockberger.

Men hur många böter de skriver ut, eller hur många av böterna som blir överklagade vill bolagen inte avslöja.

Nämnd för överklagande
Svårigheterna med att överklaga parkeringsärenden har fått infrastrukturminister Catarina Elmsäter Svärd (M) att se över möjligheten att införa en överklagandenämnd.

- Tanken är att man skulle få en andra prövning när det låst sig mellan privatpersonen och parkeringsbolaget. Då skulle branschen gemensamt titta igenom problemet och komma med ett utlåtande, säger Catharina Elmsäter Svärd.

Varför tror du att branschen skulle sanera sig själv?
- Det är viktigt att dom följer sina egna etiska regler med bra kundrelation, utbildade parkeringsvakter och att man lappar rätt från början. Då borde färre ärenden komma upp för prövning, säger Catarina Elmsäter Svärd.

 
 

—————

Tillbaka


Kontakt

P-botsrebellen